فرافن

عرفان اسلامی

فرافن

عرفان اسلامی

باب سوم مصباح الشریعه: چشم پوشی از محرمات

الباب الثالث فی غض البصر    

قال الصادق سلام الله علیه: ما اعتصم أحد بمثل ما اعتصم بغض البصر، فإن البصر لا یغضّ عن محارم الله تعالى إلا و سبق إلى قلبه مشاهدة العظمة و الجلال.

سُئل أمیرالمؤمنین سلام الله علیه: بما یستعان على غمض البصر؟ فقال سلام الله علیه: بالخمود تحت السلطان المطلع على سرک، و العین جاسوس القلوب و برید العقل، فغضّ بصرک عمّا لا یلیق بدینک و یکرهه قلبک و ینکره عقلک. قال النّبیّ صلّی الله علیه و آله و سلّم: غُضّوا أبصارکم ترون العجایب. قال الله تعالى: قل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم. «سوره نور(24) آیه30» و قال عیسى بن مریم سلام الله علیه للحواریین: إیاکم و النظر إلى المحذورات فإنها بذر الشهوات و نبات الفسق.

الباب الثالث فی غض البصر   

قال الصادق سلام الله علیه: ما اعتصم أحد بمثل ما اعتصم بغض البصر، فإن البصر لا یغضّ عن محارم الله تعالى إلا و سبق إلى قلبه مشاهدة العظمة و الجلال.

سُئل أمیرالمؤمنین سلام الله علیه: بما یستعان على غمض البصر؟ فقال سلام الله علیه: بالخمود تحت السلطان المطلع على سرک، و العین جاسوس القلوب و برید العقل، فغضّ بصرک عمّا لا یلیق بدینک و یکرهه قلبک و ینکره عقلک. قال النّبیّ صلّی الله علیه و آله و سلّم: غُضّوا أبصارکم ترون العجایب. قال الله تعالى: قل للمؤمنین یغضوا من أبصارهم و یحفظوا فروجهم. «سوره نور(24) آیه30» و قال عیسى بن مریم سلام الله علیه للحواریین: إیاکم و النظر إلى المحذورات فإنها بذر الشهوات و نبات الفسق. قال یحیى بن زکریا سلام الله علیه: الموت أحب إلىّ من نظرة لغیر واجب. و قال عبدالله بن مسعود لرجل نظر إلى امرأة فعادها فی مرضها: لو ذهب عیناک لکان خیراً لک من عیادة مریضک، و لا تتوفّی عینٌ نصیبّها من نظرة إلى محذور إلا و قد انعقد عقدة على قلبه من المنیة و لا تنحل إلا بإحدى الحالین: ببکاء الحسرة و الندامة بتوبة صادقة و إما بأخذ حظّه ممّا تمنى و نظر إلیه، فأخذ الحظ من غیر توبة مصیره إلى النار و أما التائب الباکى بالحسرة و الندامة عن ذلک فماواه الجنة و منقلبه الرضوان. «بحارالانوار- ج101- ص42»

ترجمه: باب سوم در پوشیدن چشم است

امام صادق سلام الله علیه فرمود: پاک نشد احدی به اندازه پاک شدن با پوشیبدن چشم، زیرا چشم از محرمات الهی پوشیده‌ نمی‌شود مگر بعد از آن که به قلب او مشاهده عظمت و جلال الهی واقع شده باشد.

از امیرمؤمنان سلام الله علیه سؤال شد: با چه چیزی برای بستن چشم کمک گرفته می‌شود؟ فرمود: با خاموش کردن شهوت در زیر قدرت و مشاهده پادشاه با خبر از رازت، چشم جاسوس قلب و پیغامبر عقل است، پس چشم خود را از چیزی که سزاوار دینت نیست و قلبت آن را مکروه می‌دارد و عقلت آن را انکار می‌کند بپوشان. پیامبر گرامی اسلام صلّی الله علیه و آله و سلّم فرمود: چشمانتان را بپوشانید تا چیزهای عجیب و غریب را ببینید. خدای متعال در قرآن فرمود: به مؤمنان بگو چشم‌های خود را (از نگاه به نامحرمان) فروگیرند، و عفاف خود را حفظ کنند. و عیسی بن مریم سلام الله علیهما به حواریون خود فرمود: مبادا به محرمات نگاه کنید که آن دانه شهوات است و رویش فسق. حضرت یحیی بن زکریا سلام الله علیه فرمود: مرگ در نزد من از نگاه به چیزی که واجب نیست محبوب‌تر است. و عبدالله بن مسعود به مردی که به عیادت زنی بیمار رفته بود و به او نگاه کرد گفت: اگر چشمانت از بین برود برای تو بهتر است از عیادت مریضت و چشمی بهره خود را از نگاه به نامحرم دریافت نمی‌کند مگر آن که گرهی از آروز بر قلبش بسته می‌شود و گشوده نمی‌شود مگر با یکی از این دو حالت؛ یا با گریه تأسف و پشیمانی با توبه‌ای صادقانه و یا با گرفتن بهر خود از آنچه که ٱرزو نموده و به آن نگاه کرده است، و اما بهره بردن بدون توبه جایگاهش آتش جهنم است و اما توبه کننده گریه کننده با تأسف و پشیمانی از عمل خویش جایگاهش بهشت است و محل او رضوان الهی.
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد